Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pohřben a vzkříšen s Kristem

a.jpgMinulou neděli jsme si připomínali vzkříšení Ježíše z mrtvých.  Dnes máme první neděli po Velikonocích a taky budeme hovořit o těch velikonočních událostech. Dnes taky budeme hovořit o smrti Ježíš a o Jeho vzkříšení. Náš dnešní text však velice zajímavě spojuje Jeho smrt a vzkříšení s naším křtem a obrácením. Vyslechněte si tedy text z listu Koloským:

 Audio záznam naleznete zde.

Spolu s ním jste pohřbeni křtem, jímž jste také spolu s ním vzkříšeni skrze víru v moc Boha, který ho vzkřísil z mrtvých. I vás, mrtvé v hříších a neobřízce vašeho těla, spolu s ním obživil, když vám odpustil všechny hříchya smazal ten soupis ustanovení, jenž byl proti nám a byl nám nepřátelský. Odstranil ho z cesty tím, že ho přibil ke kříži. A když odzbrojil vlády a mocnosti, vystavil [je] veřejné potupě a skrze něj nad nimi slavil vítězství. (Koloským 2:12-15, Bible21)

 

                Viděli jsme, že apoštol Pavel v tomto textu spojuje Kristovu smrt a vzkříšení s naším křtem.  Říka, že ve křtu jsme byli spolu s Kristem pohřbeni a že jsme spolu s Ním byli ve stejném křtu také vzkříšeni.  Tady nám Pavel ukazuje jakou velice konkrétní spojitost má Kristova smrt a Jeho vzkříšení s našimi životy a konkrétně s naším křtem. Boží slova často spojuje křest s obrácením a i tento text to jen potvrzuje. A tak apoštol Pavel říká, že když jsme se ve křtu stali Jeho dětmi, tak jsme společně s Kristem umřeli. Ten Michal Klus, který si zaslouží věčné zatracení, v Kristově smrti umírá také. Ale ten stejný Michal Klus, v Kristově vzkříšení také povstává z mrtvých. Kdy? Podle apoštola Pavla ve křtu. A já jsem přesvědčen, že tomu tak i v mém životě bylo. Jsem přesvědčen, že jsem se ve křtu stal Božím dítětem. Samozřejmě následoval další růst víry včetně vědomého rozhodnutí pro následování Ježíše, ale věřím, že počátek nového života byl ve křtu.

                Jsou křesťané, a není jich málo, kteří křest s obrácením nespojují. Naopak je od sebe oddělují. Křest mnozí berou pouze jako potvrzení toho, že někdo uvěřil. Dovolte, že zmíním jeden ze základních biblických příkladů, který ukazuje na roli křtu v životě křesťana. Jistě si mnozí vybavíte to, co si budeme za pár týdnu připomínat – letnice. Učedníci přijali Ducha svatého a potom Petr kázal velké veřejné kázání.  Poslechněte, jaký byl důsledek:  „A když [to] slyšeli, byli zasaženi v srdci a řekli Petrovi i ostatním apoštolům: "Co máme dělat, bratři?" Petr jim tedy řekl: "Čiňte pokání a ať se každý z vás pokřtí ve jménu Ježíše Krista na odpuštění hříchů a přijmete dar Ducha Svatého.“ (Skutky 2:38-39) Tady vidíme, že když lidé byli zasaženi v srdci, když si uvědomili svoji hříšnost, ptali se, co mají dělat. Odpovědí jim bylo, čiňte pokání a nechte se pokřtít. Takže lidé byli hned pozývání ke křtu. Učedníci věděli, že skrze křest Bůh uchopuje pokání činícího člověka a činí z něj své dítě. Dále tady Petr popisuje, co křest v životě člověka činí. On říká, že skrze ten křest jsou mu odpuštěny hříchy a přijímá Ducha svatého. To všechno Bůh skrze křest působí v životě pokání činícího člověka.

                A právě proto v tom našem textu apoštol Pavel hovoří o tom, že ve křtu jsme s Kristem pohřbeni a ve stejném křtu jsme s Ním vzkříšeni. Křest nás pojí k tomu, co Ježíš pro nás udělal. Křest mi říká, že křtem jsem byl napojen na Krista. Můj křest mi říká, že Kristus neumírá pouze za lidi, ale že umřel za můj hřích a odpustil mi. Můj křest mi říká, že Kristus vstal z mrtvých a tak mi dal život věčný. Tohle nám apoštol Pavel připomíná.

                Dovolte tady ještě jednu důležitou poznámku. Někdo neznalý Bible by si teď mohl říci, že mají štěstí všichni ti, kdo jsou pokřtěni, protože mají věčný život. Ale tak tomu samozřejmě není. Ten efekt Kristovy smrti a vzkříšení spojený s Boží milosti v našem křtu na nás spočívám jen tehdy, když věříme v Boží moc. I to říká náš text:  „Spolu s ním jste pohřbeni křtem, jímž jste také spolu s ním vzkříšeni skrze víru v moc Boha.“ (v.12) Naše smrt s Kristem a naše vzkříšení s Ním je v platnosti jen tak dlouho, dokud věříme v Boží moc. Když člověk Bohu nevěří, když nevěří v Jeho moc, přišel  o všechno a potřebuje činit pokání a přijít znovu k Bohu.

                A tak se teď musím zeptat, zda je tady dnes někdo, kdo není pokřtěn. A pokud tady někdo takový je, tak bych ho pozval k tomu, aby činil pokání ze svého hříchu a dal se pokřtít. Určitě mne vyhledejte a můžeme spolu o tom hovořit. Protože Ježíš vás chce zachránit a dát vám život.

                Ale možná je tady dnes někdo, kdo sice pokřtěný je, ale potom si žil svým vlastním životem bez víry v Boha. Ale teď jste tady, protože se něco děje ve vašem životě a vy vnímáte, že vás Bůh k sobě zase volá a přitahuje. A já vás prosím, uvěřte Mu. Uvěřte v Jeho moc, Vyznejte Mu to. Čiňte pokání ze své minulosti a proste, aby vás zase přijal. On to ve velké lásce učiní. Vy se potom nemusíte znovu nechat křtít, stačí, když Mu v modlitbě odevzdáte vládu nad svým životem. A potom třeba můžete svůj křestní slib potvrdit u konfirmace, kdy vyznáte svoji víru a návrat ke křestní smlouvě.

                Ale vraťme se teď k našemu textu. Po pasáži, kterou jsme probrali, apoštol Pavel popisuje důsledky Kristova vítězství. Popisuje vítězství, které je i našim vítězstvím, pokud Mu věříme, protože jsme byli křtem napojeni na Kristovu smrt a vzkříšení.  A v tom textu vidíme dva poražené nepřátele, dá-li se to tak říci.

 

1. poražený nepřítel: Dlužní úpis

                Ekumenická Bible hovoří o dlužním úpisu a tento pojem si asi jednodušeji zapamatujeme. V Bibli21 je použit výraz soupis ustanovení. Tím první poraženým je tedy tento dlužní úpis, který byl proti nám. Čteme: „I vás, mrtvé v hříších a neobřízce vašeho těla, spolu s ním obživil, když vám odpustil všechny hříchy a smazal ten soupis ustanovení, jenž byl proti nám a byl nám nepřátelský. Odstranil ho z cesty tím, že ho přibil ke kříži.“ (v.13-14) Dovolte, že to přečtu ještě jednou a místo některých zájmen dosadím osoby: „I vás, …, spolu s Kristem Bůh obživil, když vám odpustil všechny hříchy a smazal ten dlužní úpis, jenž byl proti nám a byl nám nepřátelský. Odstranil ten dlužní úpis z cesty tím, že ho přibil ke kříži.

                Když to řekneme svými slovy, tak tady Pavel vysvětluje, že stejně jako Bůh obživil Krista, který byl mrtvý v hrobu, tak obživil i nás, kdo jsme Mu uvěřili. A v tomto duchovním vzkříšení, ve křtu, jak bylo řečeno před tím, nám odpustil všechny hříchy. Každý, kdo se tedy stal křesťanem, přijal odpuštění všech hříchů, úplně všech. A dále Pavel říká, že to znamená, že byl smazán ten dlužní úpis, ten seznam všech našich hříchů, který tvrdil, že trestem za ty hřích je věčnost bez Boha. Není ani jeden, který by nebyl smazán. Pokud tedy patříte Kristu, tak nic z Vaší minulosti vás nemusí obviňovat. Všechno Ježíš odpustil. On odpustil lži, závisti, podlosti, zákeřnosti, ale i ublížení na zdraví či vraždu nenarozeného dítěte. Odpustil pomluvy, rozbití manželství nebo třeba i to, že jsme Mu, Bohu, zlořečili, že jsme Jim pohrdali a utíkali od Něj. Všechno odpustil. Všechno smazal. Je to pryč.

A Pavel říká, jak to Bůh smazal. Smazal to tím, že ten dlužní úpis přibil na kříž. Jinými slovy, Ježíš Kristus se stal tím hříchem, tím dlužníkem a zaplatil svoji smrtí ten dluh.

                Ten dlužní úpis je náš hrozný nepřítel. Je horší než složenka za elektřinu. Je horší než exekuční dopis. Je horší než soudní obsílka. Žádná písemnost není horší než tento dlužní úpis. Protože tento dlužní úpis posílá člověka na věky do pekla.

                Ale Bůh tento dlužní úpis skrze Kristovu smrt smazal těm, kdo s ním ve křtu byli pohřbeni a ve stejném křtu byli vzkříšeni. Platí to o tobě? Jak vypadá tvůj dlužní úpis. Je smazán? Je to čistá stránka? Je vše odpuštěno? Nebo je to dokument, který tě posílá do pekla? Dnes může být smazán! Dnes se můžeš dát Kristu! Protože Kristus už tohoto nepřítele, tento dlužní úpis porazil. A může vymazat i ten tvůj.

 

2. poražený nepřítel: Mocnosti tmy

                Ten první poražený nepřítel byl neosobní. Byl to seznam našich hříchů a obvinění. Ten druhý nepřítel je o to horší, že je osobní. Čteme: „Odzbrojil vlády a mocnosti, vystavil [je] veřejné potupě a skrze něj nad nimi slavil vítězství.“ (v.15) Apoštol Pavel tady hovoří o porážce vlád a nepřátel.

Nedlouho po smrti Krista padl Pilát, ale takové vlády apoštol Pavel na mysli neměl. V naší vládě se také letos kolem Velikonoc děly „zajímavé“ věci, ale ani o tom apoštol Pavel nehovoří. Není zde totiž řeč o lidských vládách. Přestože to apoštol Pavel jasně nevysvětluje v tomto textu, na mnoha jiných místech nám ukazuje, jaké mocnosti má na mysli. Například v listu Efezským zapsal: „Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.“ (Efezským 6:12) Tyto mocnosti jsou tedy démonické mocnosti tmy. Jinými slovy, jde o ďábla a jeho říši.

A tak ten druhý poražený nepřítel, ten který je poražen Kristovou smrtí a zmrtvýchvstáním, ten, který byl v nás poražen, když jsme byli svým křtem napojeni na smrt a zmrtvýchvstání Krista, je ďábel. Podobně to popisuje i apoštol Petr: „Podobným způsobem také nás nyní zachraňuje křest - nikoli odstranění tělesné špíny, ale odvolání dobrého svědomí k Bohu - skrze vzkříšení Ježíše Krista, jenž jest na pravici Boží, když vstoupil do nebe a podřídil si anděly a vlády a mocnosti.“ (1.Petr 3:21)

Petr nám také připomíná, že křest nás skrze vzkříšení Ježíše zachraňuje. A potom říká, že když Kristus vstoupil do nebeské slávy a usedl po Boží pravici, tak si podřídil všechny anděly, vlády a mocnosti. Ježíš Kristus je Bůh, který se stal stoprocentním člověkem. A v lidském těle zvítězil nad hříchem tím, že nezhřešil. Zvítězil nad smrtí a hrobem tím, že vstal z mrtvých. Zvítězil a usedl po Boží pravici a tak odebral moc ďáblu a jeho říši. I tento nepřítel je poražen. Ďábel je spoutaný. A já jsem přesvědčen o tom, že těch symbolických tisíc let spoutání ďábla, o kterých hovoří dvacátá kapitola Zjevení, je právě tento stav. Ďábel je Kristovou smrtí a Jeho vzkříšením poražen.  Ďábel je Kristovou smrtí a vzkříšením poražen i v nás, kdo jsme na Krista byli napojeni křtem a žijeme vírou v Něj.

Ale někdo řekne, že je tady pořád tolik zla a ďábel pořád tolik škodí. Někdo řekne, že pokud je v nás ďábel poražen, tak proč prožíváme tolik pokušení a selhání. Bible ukazuje, že Bůh v Ježíši Kristu jednoho dne skoncuje s ďáblem dokonale. Ale ve stejný den On musí dokonale skoncovat i se všemi, kteří v Něj nevěří, kteří Mu nepatří. Ale Bůh je láska a záleží právě na těchto lidech a tak stále ještě dává dobu milosti, stále úplně s ďáblem neskoncoval, aby další mohli být pokřtěni v Krista a ve víře Jej následovat. Ale už teď platí, že moc ďábla je spoutána a pokud je Kristus našim Pánem, tak nás od Něj nic, ani ďábel a celá jeho říše, nedokáže odloučit.

                Bratři a sestry, dnes jsme si připomínali tu úžasnou novinu, že skrze křest jsme zemřeli a byli vzkříšeni s Kristem. Připomínali jsme si, že takto byl vymazán dlužní úpis, který nás odsuzoval, a byly poraženy mocnosti tmy. Možná se někomu mohlo zdát, že jsme moc mluvili o křtu a měli víc mluvit o znovuzrození či spasení. Ale mluvili jsme o tom, o čem mluvil tento text. A strach z toho, že je spousta těch, co jsou pokřtění a nevěří, by nás neměl okrást o radost z toho, co Bůh dělá ve křtu.

Máme dnes za co děkovat. Zůstaňme v tom velikonočním poselství. Děkujme Bohu za smrt Ježíše. Děkujme za prázdný hrob. Děkujeme za Boží spásnou milost, která se nám stala ve křtu a mnohdy i v dalších okamžicích života. A modleme se za ty, kteří touto milosti pohrdají nebo o ní neví. A pokud je tady někdo, kdo po této milosti touží, tak znovu vás zveme k Ježíši. Dejte se Mu zachránit. V 6:20 dnes ráno uplynulo přesně 100 let od potopení lodi Titanic. Každému z nás hrozí mnohem horší katastrofa, pokud s Kristem nezemřeme a nebudeme vzkříšeni. Dejme se Jím dnes zachránit.  

Audio záznam naleznete zde.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář